Artist Statement 自分の絵について

空間より時間に興味があるので、一秒ごとに変化するものを追うもどかしさや、既に失われたものの残像の記憶に関心をもつ。自分の身体感覚もそこで絶えず変化しているので、それによっての、ものの見え方の変化と持続自体に興味がある。 

 

いつ始まるのか、いつ終わるのかもわからない植物の死の時間を追っているとき、自分の浅薄な構想や構成を超えて、瞬間、瞬間にはるかに緊密で精緻な未知の演技がなされる。それに対してこちらがどれだけ受容体に成り得るか、時間と身体の際の鬩ぎ合いが、そこに現前しながら既に失われた時間への内密な地図を刻む。 

 

わずかな会話の声の響きと、傷つきやすい表情が濃密な記憶のなかで反復され、無名色の光と匂いを残す。 

 

自分の放った声がその人にどう響いたのか、記憶されたのかはわからない。他者と時間を共有するとはどういうことなのか。はたしてそのときそのひとはそこにいたのだろうか。   

 

福山知佐子『反絵、触れる、けだもののフラボン』(水声社)より抜粋

        

My concern is on time rather than on space, so that I become interested in the irritation I feel watching things change every minute, and also interested in the memories of images already lost. Meanwhile, my sense of body is also changing every minute, and I become more interested in what changes things suffer in their appearances according to the change  of my sense of body, and interested in their duration itself in spite of the change.

 

When I watch plants die, although I do not know when they start and end their death, some unknown performance is given moment after moment more intensely and minutely than my superficial idea and composition have expected. It matters how I can become its catalyst, and the edge-conflict between time and body leads me to draw the intimate map of the already lost time where they represent themselves.

 

The little reverberations of coversation and vulnerable expressions repeat themselves in the deep memory and leave unknown-colored light and scent behind.

 

Chisako Fukuyama

Excert from ⁽The Basics of Drawing⁾(Natsune Publishing Co,Ltd.)

 

Translated by Toru Sato